0
09214286013 ~ 09214284773

انواع قالب های محتوا (آشنایی با پرطرفدارترین قالب های محتوا)

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و تشریح بیشتر انواع قالب های محتوا بپردازیم و برخی از پرکاربردترین فرمتهای تولید محتوا را برشمریم؛ پس در ادامه با آتیوا همراه باشید.

انواع قالب های محتوا کدامند؟

همانگونه که در پست “انواع محتوا و دسته بندی آن (مقدمه تولید یک محتوای جذاب)” آموختیم: «رایج ترین انواع محتوا عبارت اند از: متنی، تصویری، صوتی و ویدیویی»، که در ادامه به معرفی پرمخاطب ترین قالبهای مورد استفاده آنان خواهیم پرداخت.

انواع قالب های محتوا

قالب های محتوای متنی

۱- مقاله : نوعی از محتوای متنی است که به تجزیه و تحلیل موضوع مورد نظر پرداخته و هدف از آن مطالعه ی بیشتر بر روی آن موضوع است.

۲- خبرنامه : نوع دیگری از محتوای متنی است که هدف از ایجاد آن، اطلاع رسانی سریع به کاربران در باره موضوعات مورد علاقه شان (محصولات مورد علاقه، مقالات آموزشی پرطرفدار و …) می باشد. این نوع از محتوا به دلیل سهولت در استفاده، امروزه بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته و بازدهی نسبتا بالایی دارد.

۳- رپرتاژ : نوع نسبتا پیچیده ای از محتوای متنی است که در ظاهر شباهت بسیاری به یک پست یا مقاله کوتاه دارد، اما در ورای آن اهداف تبلیغاتی و تجاری نهفته است. با توجه به اینکه روز به روز بر میزان تبلیغات و آگهی های پیرامون اشخاص افزون می گردد، نوعی دل زدگی و تنفر نسبت به هر نوع آگهی و تبلیغ در افراد ایجاد شده؛ به همین دلیل نوعی از تبلیغات (رپورتاژ) که ظاهری زیبا و دل انگیز دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

۴- پیامک :  پیامک یا پیام کوتاه نوعی دیگر از محتوای متنی است که با ظهور گوشی های همراه، پا به عرصه نهاد. در ابتدا تنها به عنوان ابزاری برای اطلاع از یکدیگر و در اصلاح، حال و احوال گرفتن از یکدیگر کاربرد داشت؛ کم کم این پیام های ساده به پیام های طنز تبدیل شد و این تغییرات پیچیده آنقدر ادامه پیدا کرد که امروز تقریبا کمتر کاری را می توان یافت که با پیامک قادر به انجام ان نباشیم. مهمترین دلیلی که باعث شده تا همچنان پیامک به عنوان یکی از انواع محتوا، حائز اهمیت باشد، سهولت استفاده، فراوانی گوشی های همراه و تنوع در خدمات ارزش افزوده ی پیامکی است.

انواع قالب های محتوااین که کدام یک از انواع قالب های محتوای متنی را انتخاب کنید ، بستگی به تخصص شما و مخاطبینتان دارد. توصیه میکنیم قبل از انتخاب قالب موردنظر ، مقاله ی نکات کلیدی در زمینه تولید محتوای متنی را مطالعه نمایید.

 

قالب های محتوای تصویری

۱- اینفوگرافی : این نوع از محتوا همانگونه که از نامش پیداست، از ترکیب تصویر و اطلاعات حاصل میشود. بعبارتی دیگر اینفوگرافی نوعی از محتواست که حجم زیادی از اطلاعات را با بهره گیری از قابلیت و جذابیت های گرافیکی در قالب یک تصویر به کاربر منتقل می کند.

انواع قالب های محتوا

۲- عکس نوشته : در واقع نوعی خاص از اینفوگرافی است، با این تفاوت که قصد انتقال اطلاعات به کاربر را نداشته و با تحریک حس زیبایی شناسی کاربر و انتقال احساسات از طریق متون ادبی و احساسی، نقش بسزایی در بهبود حال دل افراد دارد. این نوع از محتوا بیشتر در بین اقشار جوان و نوجوان مورد استقبال قرار گرفته است.

اگر علاقه مند به انواع متوای تصویری هستید ، می توانید نرم افزار فتوشاپ را دانلود نمایید و به کمک فایل های لایه باز فتوشاپ که برای شما عزیزان آماده کرده ایم، به تولید محتوا بپردازید.

قالب های محتوای صوتی

۱- پادکست : این نوع از محتوای صوتی، چند سالی هست که مورد توجه قرار گرفته و منظور از آن انتقال هر نوع پیام صوتی از جانب شما به مخاطبین است. یک نمونه معروف از پادکستها که حتما با آن مواجه شدید، رادیوهای اینترنتی هستند که با توجه به آزادی عمل بیشتر نسبت به شبکه های رادیویی سنتی، با اقبال مخاطبین مواجه شده اند.

انواع قالب های محتوا

۲- کتاب صوتی : در واقع نوعی پادکست بشمار می رود که به دلیل تعدد کاربران استفاده کننده از آن، تصمیم گرفتیم که آن را بصورت مجزا مطرح کنیم. با توجه به افزایش مشغله های روزمره و کاهش اوقات فراغت، این نوع از محتوای صوتی، توانسته جایگاهی درخور توجه برای خود کسب کرده و به افراد علاقمند به کتاب و کتابخوانی این اجازه را میدهد که از هر فرصتی برای خواندن (شنیدن) کتابهای مورد علاقه خود استفاده نمایند.

در صورتی که برای طراحی محتوای صوتی خود به دنبال موسیقی های به روز و جذاب هستید ، توصیه میکنیم از نمایه های صوتی که تیم تولید محتوای آتیوا برای شما عزیزان گرداوری کرده اند، بازدید کنید.

قالبهای محتوای ویدیویی

۱- موشن گرافیک : از جهات مفهومی شباهت بسیاری به اینفوگرافی دارد، با این تفاوت که پیام و محتوای مورد نظر در قالب یک انیمیشن یا ویدئوی جذاب گرافیکی به کاربر منتقل می شود.

۲- وبینار : این اسم جالب از ترکیب وب و سمینار ایجاد شده و به معنی برگزاری سمینارهای آنلاین و اینترنتی می باشد. امروزه با توجه به شیوع بیماری کرونا و انجام اکثر مشاغل بصورت دورکاری، انجام جلسات بصورت وبینار بسیار حیاتی و ضروری به نظر می رسد.

۳- تیزر تبلیغاتی : نوعی آگهی تبلیغاتی است که در قالب ویدیو، اطلاعاتی از محصول در اختیار کاربران قرار می دهد. با توجه به فراگیر شدن تبلیغات در عصر حاضر، یکی از پرمخاطب ترین انواع محتوای ویدیویی است.

در صورتی که برای تولید انواع محتوای ویدیویی نیاز به استفاده زا تصاویر ، موسیقی و … داشته باشید ، می توانید از بخش ابزارهای تولید محتوای آتیوا کمک بگیرید.

انواع قالب های محتوا

 

سایر انواع قالب های محتوا !!!

کاملا بدیهی است که با توجه به کثرت انواع محتوا نمی توان یکایک انواع قالب های محتوا را برشمرد؛ اما سعی نمودیم تا پرمخاطب ترین فرمتهای محتوا را به شما معرفی کنیم؛ پس اگر قالبی از محتوا را می شناسید که از قلم افتاده است، حتما در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا با بروزرسانی های آتی این مقاله، در اختیار سایر کاربران قرار گیرد.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *