0
09214286013 ~ 09214284773

آموزش دیجیتال مارکتینگ (شاخص کلیدی تخصص های گوناگون)

آموزش دیجیتال مارکتینگ

در ابتدای آموزش دیجیتال مارکتینگ ، باید بدانید یک بازاریاب دیجیتال چه کاری انجام می دهد. یک سری شاخص ها و قوانینی وجود دارد که دانستن آن ها به شما کمک می کند تا مسیر پیش روی خود را بهتر بشناسید. در این مقاله قصد داریم به همین قوانین بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

وظیفه یک بازاریاب دیجیتال این است که از طریق کانال های دیجیتال (رایگان، پولی) محصولات و خدمات مورد نیاز یک کسب و کار را به مخاطبانش معرفی کند. این کانال ها می توانند شبکه های اجتماعی، سایت شرکت، ایمیل و … باشند.

در آغاز آموزش دیجیتال مارکتینگ ، باید برای هر یک از کانال های ارتباطی، شاخص کلیدی منحصر به فردی بنویسید. این کار باعث می شود که بتوانید در هر یک از آن ها به درستی آمار و نتایج را بررسی کنید.  برای مثال یک بازاریاب دیجیتال که مسئولیت سئو را بر عهده دارد، ترافیک ارگانیک وبسایت را بررسی می کن. این ترافیک در واقع تعداد کاربرانی است که از طریق گوگل ( یا سایر موتورهای جست و جو ) وارد سایت می شوند.

آموزش دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارهای گوناگون

امروزه بسیاری از کسب و کارها در برنامه های بازاریابی خود، بازرایابی دیجیتال را نیز مدنظر قرار می دهند. در شرکت های کوچک ممکن است یک نفر بتواند به تنهایی در این رابطه فعالیت کند اما در شرکت های بزرگتر نیاز است حداقل یک نفر روی هر یک از این کانال های ارتباطی تمرکز داشته باشد. در ادامه به چند نمونه از این کانال ها و شاخص های کلیدی مرتبط به آن ها می پردازیم.

متخصصان سئو

شاخص کلیدی: ترافیک ارگانیک

به طور خلاصه، نتیجه مدیریت سئوی محتوای سایت، به کسب رتبه بالاتر در گوگل و بیشتر دیده شدن سایت شما می انجامد. مدیر سئو می تواند مستقیما با تولید کنندگان محتوا در ارتباط باشد تا بتواند بهترین عملکرد را در گوگل بدست آورد.

آموزش دیجیتال مارکتینگ

متخصصان بازاریابی محتوا

شاخص کلیدی: زمانی که مخاطب در یک پست می گذراند، ترافیک کلی سایت، دنبال کنندگان و …

متخصصان بازاریابی محتوا در واقع همان طراحان محتوای سایت هستند. آن ها بر اساس برنامه ریزی های انجام شده یک استراتژی محتوا برای کسب و کار تعریف می کنند. محتواهای متنی، صوتی، تصویریو ویدیویی می تواند از جمله انواع محتوا باشد. اگر تمایل دارید درباره انواع محتوا اطلاعات بیشتری کسب کنید توصیه می کنیم مقاله انواع قالب های محتوا را مطالعه کنید.

متخصصان باطاریابی محتوا می بایست با متخصصان در بخش مدیریت سئو در ارتباط باشند.

مدیران شبکه های اجتماعی

شاخص کلیدی: دنبال کنندگان، تعداد اشتراک گذاری ها و …

همانطور که از عنوان این بخش پیداست، افراد متخصص در این حوزه می بایست یک شبکه ی مناسب کسب و کار را انتخاب کنند. این شبکه باید به گونه ای باشد که بیشتر مخاطبان در آن وقت می گذرانند. سپس برنامه ای منظم برای انتشار محتوا در آن طراحی کنند. پس از طراحی برنامه می بایست استراتژی مناسبی جهت جذب کاربر و بالابردن فروش تهیه کرده و بر اساس آن اقدام به بازاریابی نمایند.

متخصصان جمع آوری داده

شاخص کلیدی: نرخ باز شدن ایمیل، نرخ کلیک، بازدید و ترافیک سایت و …

فعالیت اصلی این گروه از متخصصان در حوزه آمارها و اطلاعاتی است که می تواتند تضمین کننده موفقیت یا شکست شما باشد. این افراد می بایست به تمام تیم بازرایابی کمک کنند تا رفتار مشتریان خود را درک کرده و مطابق آن استراتژی های مناسبی طراحی کنند. از آنجایی که همه متخصصان بازاریابی با هم در ارتباط نیستند، نیاز به این متخصصان که می توانند عملکرد کل تیم بازاریابی را کنترل کنند، وجود دارد.

آیا بازرایابی دیجیتال برای کسب و کارهای مختلف، متفاوت است؟

بله، همانطور که بازاریابی انواع و اقسام خود را دارد، در کسب و کارهای مختلف هم باید از شیوه های متفاوتی استفاده کنیم. در یک تقسیم بندی کلی کسب و کارها به دو دسته B2B ( مشتریانتان شرکت ها و سایر کسب و کارها باشند) و B2C (مشتریانتان مخاطبین باشند) تقسیم می شود. در ادامه به تفاوت های استراتژی بازرایابی در هر یک از این کسب و کارها خواهیم پرداخت.

آموزش دیجیتال مارکتینگ

کسب و کارهای B2B

اگر در حال اداره کردن یک کسب و کار B2B هستید و قصد دارید برنامه ای برای بازاریابی دیجیتال خود تهیه کنید، هدفتان از این بازاریابی باید تمرکز بر یک فروشنده یا واسطه باشد و شما به کمک آن واسطه بتوانید محصولات و خدماتتان را به فروش برسانید. بنابراین باید از سریق وبسایت یا سایر کانالهای اراتباطی، به جذب بهترین فروشندگان بپردازید.

علاوه بر این که از طریق سایت خود اقدام می کنید، می بایست از شبکه های مجازی که اکثر کسب و کارها در آن به فعالیت می پردازند کمک بگیرید. لینکدین از جمله این شبکه ها می باشد.

کسب و کارهای B2C

اگر کسی و کار شما از نوع B2c است، با توجه به محصولات و خدماتی که عرضه می کنید، هدف نهایی بازرایابی شما باید جذب کاربران به وبسایتتان و تبدیل کردن آن ها به مشتری باشد. در اینجا دیگر نیازی به استفاده از شخص ثالث به عنوان فروشنده ندارید.

در این روش شما باید رفتار مخاطبانتان را از لحظه ای که وارد سایت می شود تا لحظه خروج،زیر نظر داشته باشید. اگر بخواهید کاربران وقت بیشتری را در سایت شما صرف کنند، پس باید به فکر تولید محتوای هدفمند و پیوسته باشید. در این نوع از بازاریابی روی شبکه های اجتماعی تمرکز کنید که اکثر افراد از آن استفاده می کنند . مانند اینستاگرام و تلگرام.

در نهایت به یاد داشته باشید تهیه یک نقشه برای بازاریابی دیجیتال نیازمند بررسی های دقیق و کمک گرفتن از افراد متخصص در این زمینه است. تیم پشتیبانی آتیوا همواره برای کمک به شما عزیزان آماده است .

شما چگونه بازاریابی دیجیتال خود را مدیریت می کنید ؟

اگر در کسب و کار خود شروع به بازاریابی دیجیتال کرده اید. به نظر شما یک بازاریاب دیجیتال چه قابلیت هایی باید داشته باشد و از چه شیوه های دیگری می تواند استفاده کند ؟ لطفا تجربیات ارزشمند خود را با ما و سایر کاربران آتیوا در میان بگذارید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *