0
09214286013 ~ 09214284773

تولید محتوای تصویری (اصول، قوانین و راهکارها)

محتوای تصویری چیست

چگونگی تولید محتوای تصویری ، یکی از دغدغه های کاربرانی است که می خواهند شروع به تولید محتوا کنند. اما در این مقاله ما شما را با این موضوع بیشتر آشنا می کنیم تا بتوانید تصمیم گیری درستی در طراحی محتوا و جذب مخاطب داشته باشید. پس با آتیوا همراه باشید.

شاید خیلی زیاد درباره محتوای تصویری شنیده باشید. بحثی که به نظر می رسد امروزه همه جا صحبتش باشد. شما به عنوان کسی که از اینترنت استفاده می کنید، همیشه در حال مشاهده محتواهای تصویری هستید و به نظر میرسد که استراتژی شبکه های اجتماعی به سمتی پیش می رود که این نوع از محتوا را به عنوان یک عنصر کلیدی در نظر گرفته باشد.

اگر به خاطر داشته باشید در مقاله اصول تولید محتوا چیست؟ گفتیم که شما در ابتدا می بایست هدف خود را مشخص کنید بدون توجه به نوع محتوایی که می خواهید تولید کنید. این امر در رابطه با محتوهای تصویری هم صادق است. در قدم اول هدف خود را مشخص کنید.

محتوای تصویری اصلا یعنی چه ؟

بیایید یکبار برای همیشه از دست این سوال خلاص شویم. محتوای تصویری هر محتوایی است که در قاب تصویر گنجانده شود. این محتوا می تواند یک عکس نوشته دلربا باشد که برای سالگرد ازدواجتان درست کرده اید. می تواند یک اینفوگرافی باشد که شما را با ویروس کرونا آشنا می کند. یا اینکه یک تصویر جذاب از محصول خود گرفته اید و در سایت فروشگاهی خود منتشر می کنید. تمام مواردی که در بالا اشاره شد نمونه هایی از محتوای تصویری هستند.

تصویر، ویدئو، اینفوگرافیک،اسکرین شات و … از جمله انواع محتوای تصویری هستند. پیشنهاد ویژه آتیوا این است که برای آشنایی بیشتر با انواع محتوای تصویری مقاله انواع قالب های محتوا (آشنایی با پرطرفدارترین قالب های محتوا) را مشاهده نمایید.

چرا باید محتوای تصویری تولید کنیم ؟

هر چقدر ما توصیه به خوب بودن محتوای تصویری کنیم باز هم شاید برایتان جای سوال باشد، مگر محتوای تصویری چقدر مخاطب دارد؟

بیایید نگاهی به آمار و ارقام بیندازیم.

۶۳ درصد از محتوای شبکه های اجتماعی را تصاویر تشکیل داده است. بر اساس گزارش نشریه سیتریکس، تقریبا دو سوم محتواهای جدیدی که د رشبکه های مجازی پست می شوند، محتوای تصویری هستند.

تقریبا نیمی از کاربران اینترنت، تصاویری که می بینند را در صفحات خود دوباره پست می کنند. این تصویر می تواند یک منظره زیبا یا یک عکس نوشته خنده دار باشد. به آمار جالب دیگری که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد توجه کنید. ۵۴ درصد از کل کاربران اینترنت تصاویر و محتواهای تصویری که مینتشر می کنند را خودشان طراحی می کنند. این بدان معنی است که روند تولید محتوای تصویری در سال های اخیر بسیار ساده تر از گذشته شده است و به راحتی می توانید از مزایای آن استفاده کنید. محتواهای متنی که تصاویر مرتبط دارند، ۹۴ درصد بیشتر از محتواهای بدون تصویر دیده می شوند. تمام این آمارها بیانگر یک چیز است.

امروزه برای موفقیت در زمینه تولید محتوا باید از تصاویر استفاده کنید.

بیایید کمی در شبکه های اجتماعی سرک بکشیم. بر اساس آمارهای منتشر شده توسط توئیتر، توییت هایی که در آن ها علاوه بر متن از تصویر هم استفاده شده است، ۱۵۰ درصد بیشتر از سایر توییت ها بازنشر شده اند. پس بیایید تعارف را کنار بگذاریم و در یک جمله دلیل استفاده از محتوای تصویری را خلاصه کنیم. اگر از تصاویر استفاده نمی کنید، اصلا به فکر تولید محتوا هم نباشید.

حال که به اهمیت این موضوع پی بردید بایید از نظر علمی تاثیر محتوای تصویری را بر ذهن مخاطب بررسی کنیم.

محتوای تصویری چیست

تاثیر استفاده از تصاویر در علم و روانشناسی

ما هیمشه دوست داریم چرایی یک موضوع را بدانیم و این ما را به استفاده از علم و روانشناسی مجبور می کند. بیایید به این موضوع کمی تخصصی تر بنگریم. چرا یک تصویر بسیار قدرتمند است؟ چه چیزی باعث ایجاد یک تصویر عالی می شود؟ در اینجا به دو مورد از مهمترین دلایل اهمیت محتوای تصویر و خلق یک تصویر خوب می پردازیم.

۱- واکنش عاطفی به محتوای تصویری

آیا تاکنون شده است که مجذوب یک تصویر شوید اما نتوانید دلیل آن را توضیح دهید؟ آیا تا بحال با دیدن یک عکس، گریه کرده اید؟ یا برعکس، با دیدن یک تصویر خنده دار برای دقایقی از دغدغه های ذهنی خلاص شده اید.

این واکنش های احساسی یکی از قویترین ارتباطهایی است که می توانیم با محتوای تصویری برقرار کنیم. وقتی که با یک واکنش احساسی مواجه می شویم، بخشی از مغز که مسئول غرایز عاطفی است فعال می شود. این یک پاسخ ناخداگاه است و از سیستم مرکزی عصبی بدن سرچشمه می گیرد.

اگر می خواهید توجه مخاطبین خود را جلب کنید باید از احساساتی که توسط محتوای شما منتقل می شود آگاه باشید. بیایید به تبلیغات شرکت مواد غذایی نامینو که به تازگی تبلیغ کشک بادمجان را در تلویزیون آغاز کرده است و در تیزری چند ثانیه ای وسط سریال پایتخت پخش می شود دقت کنیم. نامینو باشه و خوش مزه بگذره، تصاویری که در این تبلیغ استفاده شده است لحظات خوشحالی، دور هم بودن، شاد کردن را نشان می دهد و مخاطب با دیدن این تصاویر ناخوداگاه احساساتش بر انگیخته شده و همین امر باعث می شود دفعه بعدی که به فروشگاهی برای خرید کشک بادمجون می رود، به دنال حس خوشایندی که توسط نامینو تجربه کرده است برود.

محتوای تصویری چیست

بیاید مثال دیگر یبزنیم. همه شما حتما یک نفر را در میان آشناهایتان دارید که می خواهند شما را بیمه کنند. حتما هم کارت خود را به شما داده اند که برایشان تبلیغ کنید. اکثر تبلیغات های بیمه دو دست را نشان می دهد که نشان دهنده سقف یا خانه سات. دلیلش این است که استفاده از تصویر خانه احساس امنیت را در مخاطبانی که محتوای شما را می بینند احساس امنیت می کند.

بیاید خوب فکر کنید درباره ی محتوایی که می خواهید تولید کنید و یک تصویر مناسب برای آن انتخاب کنید. به نحوی که بتوانید حس درستی را در مخاطب بر انگیخته کند و جذب محتوای شما شود.

۲- قانون یک سوم

قانون یک سوم یکی از رایج ترین قوانین ترکیب بندی در عکاسی و طراحی است و برای بدست آوردن بهترین تصویر از آن استفاده می شود. از دوربین های معمولی گوشی های هوشمند تا دوربین های پیشرفته از این قانون تبعیت م یکنند. در این روش می بایست یک تصویر را هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی به ۳ بخش تقسیم کنید. اما این قانون چه تاثیری در ذهن مخاطب ایجاد می کند؟

یک تصویر مناسب، تصویریاست که از نظر بصری خوشایند باشد و با روشی که چشمان ما یک تصویر را می بیند، هماهنگ باشد.

قانون یک سوم یک صحفحه ی شطرنجی ایجاد می کند و نکته ی مهم این است که شما می بایست عناصر کلیدی خود را در کنار تقاطع های ایجاد شده قرار دهید و از گذاشتن آن ها در مرکز تصویر خودداری نمایید.

محتوای تصویری چیست

با عمل کردن به این دو قانون ساده می توانید یک محتوای تصویری مناسب خلق کنید. محتوایی که علاوه بر رعایت قوانین روانشناختی، از قوانین علمی در عکاسی هم تبعیت می کند.

در پایان باید بگوییم که متن به تنهایی نمی تواند مخاطب را جذب کند. ما در عصر محتوای تصویری زندگی می کنیم. مخاطبان به تصاویر بیشتر اهمیت می دهند حتی اگر متوجه آن نشوند! به همین دلیل است که نرم افزارهایی مانند اینستاگرام اینچنین محبوب هستند. مهم نیست در چه زمینه ای قصد تولید محتوا را دارید. برای جذب کاربر باید محتوای تصویری تولید کنید. به شما توصیه می کنم برای آشنایی با سایر انواع محتوا حتما سری به مقاله “انواع محتوا و دسته بندی آن (مقدمه تولید یک محتوای جذاب)”بزنید.

تولید محتوای تصویری از دید شما !!!

محتوای تصویری چیست ؟ نظر شما درباره ی محتوای تصویری چیست ؟ چه تعریفی از محتوای تصویری در ذهن شما شکل گرفته است؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران علاقه مند آتیوا به اشتراک بگذارید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *