0
09214286013 ~ 09214284773

اصول بازرایابی دیجیتال (از بررسی آمار و نتایج تا انتخاب نوع محتوا)

اصول بازاریابی دیجیتال

همانطور که در همه ی برنامه ریزی های مربوط به یک کسب و کار نیاز به دانستن اصول و قواعد خاصی وجود دارد، بازاریابی دیجیتال نیز از این قضیه مستثنی نیست. در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با اصول بازرایابی دیجیتال آشنا کنیم.

بر خلاف روش های قدیمی بازاریابی، در بازاریابی دیجیتال شما می توانید نتایج دقیق فعالیت های خود را کنترل کنید. اگر تا کنون تجربه تبلیغات بنرهای داخل شهری را داشته باشید، می دانید که چقدر سخت است تا تاثیر واقعی آن را در جذب مخاطب محاسبه کرد. اصلا چند نفر از کسانی که به تازگی از شما خرید کرده اند ممکن است به خاطر این تبلیغات جذب شده باشند؟ خودتان چند بار به خاطر مشاهده این گونه تبلیغات جذب شده اید؟ هیچ راه مطمئنی وجود ندارد که بتوانید میزان موثر بودن بازاریابی سنتی را محاسبه کرد.

اصول بررسی آمارها و نتایج

یکی از مهمترین اصول بازاریابی دیجیتال ، بررسی آمارها و نتایج فعالیت های شما در این زمینه است. به دو روشی که در ادامه توضیح خواهیم داد دقت کنید.

ترافیک وبسایت :

به کمک ابزار موجود در این بخش می توانید از تعداد افراد دقیقی که صفحات وبسایتتان را مشاهده می کنند آگاه شوید و همینطور می توانید ببینید که کاربران از چه دستگاه ها و سیستم عامل هایی استفاده کرده اند و از چه کانالی به سایت شما وارد شده اند. به تصویر زیر توجه کنید.

این اطلاعات کمک می کند تا بتوانید برای کانال های ارتباطی خود اولویت قائل شوید. مثلا اگر فقط ۱۰درصد از ترافیک شما از موتورهای جستجو است، باید برای افزایش این مقدار وقت بیشتری صرف کنید.

عملکرد محتوا:

تصور کنید بروشوری از محصولات خود را در سطح شهر پخش کرده اید. این بروشور در واقع محتوای تصویری هستند که می خواهید به دست مخاطبانتان برسانید. مشکل اصلی این است که شما نمی دانید چند نفر بروشور شما را انگاه کرده اند و چند نفر آن را مچاله کرده و در سطل زباله انداخته اند.

در حالی که در بازاریابی دیجیتال می توانید آن بروشور را در سایت خود ایجاد کرده و به کمک ابزارهای آماری که در دسترستان قرار دارد، تعداد دقیق بازدیدکنندگان را مشاهده کنید و به وسیله فرم هایی که از قبل طراحی کرده اید، اطلاعاتشان را دریافت کنید در این صورت ممکن است آن ها به مشتریان دائمیتان تبدیل شوند.

اصول بازاریابی دیجیتال

اصول انتخاب نوع محتوای دیجیتال

انتخاب نوع محتوایی که می خواهید انجام دهید تا حد زیادی به مخاطبانتان بستگی دارد. اهداف و چالش های مخاطبین خود را که در ارتباط با شغلتان است، مشخص کنید. محتوای شما باید به آن ها کمک کند تا این چالش ها را برطرف کنند.

در مرحله بعد باید به این فکر کنید، حالا که این افراد آماده استفاده از محتوای شما هستند، چقدر احتمالش وجود دارد که از شما چیزی خریداری کنند؟ اینجاست که باید نقشه ی محتوای خود را تهیه کنید. در تهیه نقشه محتوا باید دو اصل زیر را رعایت کنید:

۱- خصوصیات شخصی که قرار است آن را خریداری نماید . ( پرسنای خریدار )

۲- آن شخص چقدر به خرید کردن از شما نزدیک است؟

کاربری که بخواهد از شما خرید کند از زمانی که محتوای شما را می بیند تا زمانی که بخواهد آن را خریداری نماید؛ مراحلی را طی می کند. این مراحل به شرح زیر است:

مرحله آگاهی :

پست های سایت، بهترین روش برای افزایش ترافیک طبیعی هستند و زمانی که با ابزار سئو بهینه شوند، می توانند تاثیری دو چندان داشته باشند. اینفوگرافیک ها و فیلم های کوتاه به دلیل قابلیت اشتراک گذاری راحت تر به بیشتر دیده شدن شما کمک می کنند. پس با تولید پست های مفید، اینفوگرافیک ها و … می توانید در این مرحله به جذب کاربر بپردازید.

مرحله ی ملاحظه:

این مرحله جاییست که مخاطبین بیشتر با محتوای شما درگیر می شوند و کار شما تخصصی تر می شود.

کتاب های الکترونیکی، برای تولید محتوای تخصصی بسیار مناسب هستند زیرا این نوع محتوا نسبت به پست های سایت و اینفوگرافیک ها بسیار جامع تر است و احتمال اینکه اشخاص برای خرید آن ها اقدام کنند زیاد است. گزارش های تحقیقاتی و اطلاعات جدیدی که در رابطه با کسب و کار شما وجود دارد برای آگاهی بخشی به مخاطب بسیار مهم و حیاتی است.

وبینارها از آنجایی که نسبت به محتواها ویدیویی جامع تر و مفصل تر هستند، می توانند در این مرحله بسیار تاثیرگذار باشند.

مرحله تصمیم گیری:

ذکر جزئیات یک محصول یا خدمات می تواند به خریدار کمک کند تا انتخاب بهتری داشته باشدا و شما نیز با این روش تاثیر مثبتی بر انتخاب او می گذارید. برای مثال اگر تولید کننده لباس هستید، نوشتن توصیفاتی درباره چگونگی دوخته شدن لباس، الیاف به کار رفته در آن و … می تواند در انتخاب مشتری تاثیرگذار باشد.

اگر در برنامه ریزی های خود این اصول و قوانین را رعایت کرده و روش های بازرایابی را خوب مطالعه کنید، مطمئن باشید که می توانید در این مسیر به نتایج خوبی دست پیدا کنید. استفاده از روش بازرایابی دیجیتال می تواند مخاطبین و در نتیجه درآمدتان را چندین برابر نمایید پس سعی کنید در تمام مراحل، با مطالعه کافی و مشورت با کارشناسان این حوضه تصمیم گیری کنید. در نهایت به یاد داشته باشید که می توانید سوالات و مشکالت خود را با پشتیبان آنلاین آتیوا در هر زمان و هر مکان در میان بگذارید.

اصول بازاریابی دیجیتال

اصول بازرایابی دیجیتال از نگاه شما

از نظر شما، برای شروع به بازرایابی دیچیتال چه اصول و قواعدی می بایست رعایت گردد؟ آیا این اصول در همه انواع کسب و کارها شرایط یکسانی دارد؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و سار کاربران آتیوا در میان بگذارید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *