09214286013 ~ 09214284773
0

محتوای الکترونیکی چیست ؟ (اهداف، انواع، آینده و ابزار)

محتوای الکترونیکی چیست

محتوای الکترونیکی، کلمه ای جدید در فرهنگ لغت طراحان محتوا؛ امروزه دسترسی به اینترنت و سیستم های کامپیوتری روشی جدید و تاثیرگذار در انتشار محتوا و رساندن آن به دست مخاطبین به وجود آورده است. برای آگاهی بیشتر از اینکه “محتوی اکترونیکی چیست” با آتیوا همراه باشید تا بیشتر با این شگفتی عصر جدید آشنا شوید.همه ی ما بدون این که توجه کرده باشیم، در طول روز هزاران بار از محتوای الکترونیکی به نحوی استفاده می کنیم و از مزایای آن بهره مند می شویم. ویدیوی طنزی که در اینستاگرام لایک می کنید، متن علمی که در تلگرام فوروارد می کنید، کامنتی که در زیر تصویر یکی از مسئولین در توییتر می نویسید و یا زمانی که موزیک جدید بهنام بانی را پلی می کنید. همه ی این ها مواجهات روزانه شما با محتوای الکترونیکی است. اما بیایید کمی بیشتر با این روش جذاب ارائه محتوا آشنا شویم.

محتوای الکترونیکی چیست ؟

محتوای الکترونیکی یا محتوای دیجیتالی (electronic content) در واقع هر چیزی است که توسط سیستم های کامپیوتری (کامپیوتر، گوشی های هوشمند و … ) تولید و به مخاطب ارائه می شود.

با توجه به این تعریف اگر در حال کار با کامپیوتر هستید، حتما یک محتوای دیجیتال را می خوانید، تماشا می کنید یا به آن گوش می دهید. مثال هایی که در بالا زدیم را به خاطر بیاورید. مهمترین دلیل فراگیر شدن محتوای الکترونیکی استفاده ی روز افزون انسان ها از رایانه ها، اینترنت و شبکه های مجازی است.

محتوای الکترونیکی چیست

 

محتوا از نظر فرمت طراحی و تولید انواع مختلفی دارد، متنی، تصویری، صوتی و ویدیویی، که در مقاله ی “انواع محتوا و دسته بندی آن” به تشریح این فرمت ها پرداختیم. مهمترین خصوصیتی که محتوای الکترونیکی دارد امکان استفاده ی همزمان از این قالب ها است.

نکته ی مهمی که شما به عنوان طراحان می بایست در تهیه محتوای خود در نظر بگیرید این است که نظر مخاطب را از طریق درگیر کردن حواس دیداری و شنیداری به خود جلب کنید. یک محتوای متنی هر چقدر هم که کامل و جامع باشد اگر از نظر گرافیکی زیبا و چشم نواز نباشد نمی تواند تاثیری در مخاطب ایجاد کند. کتاب هایی را در نظر بگیرید که لا به لای متون خود تصاویر جذابی را جای داده اند، یا فیلم آموزشی که با صدا و تصاویر گرافیکی همراه است.

اما محتوای الکترونیکی به همینجا ختم نمی شود!!! بیایید به یک سوال دیگر پاسخ دهیم.

چه کسی می تواند محتوای الکترونیکی تولید کند ؟

همه ما می توانیم! اگر رسانه های اجتماعی چیزی به ما یاد داده باشند، آن این است که همه ما تولید کنندگان محتوا هستیم. Adam Vincenzini بلاگر و محقق شناخته شده ی انگلیسی، در تحقیق خود که اخیرا منتشر شده است ۵۰ نمونه محتوای دیجیتال را مثال زده است که ما هر روز با آن ها درگیر هستیم. مثل توییت، پست های فیسبوک، عکس ها، فیلم ها، پست های وبلاگ، فایل های صوتی، بازی های دیجیتال، کتاب های الکترونیکی و … .

اگر بخواهیم اطلاعاتی را که در اینترنت و توسط رایانه ها منتشر می شود را محتوای الکترونیکی در نظر بگیریم، هر توییتی که منتشر می کنید، هر بار که وبلاگ خود را به روز رسانی میکنید یا هر ویدیویی را که با دوستانتان به اشتراک می گذراید، در واقع در حال خلق یک محتوای دیجیتال هستید. در صورتی که علاقمند به یادگیری تولید محتوا هستید حتما مقاله “آموزش تولید محتوا و کسب درآمد از آن (صفر تا ۱۰۰ ؛ کاملا رایگان)” را مطالعه فرمایید.

هدف از تولید محتوای الکترونیکی چیست ؟

با توجه مطالبی که در رابطه با جامع بودن محتواهای الکترونیکی بیان شد، پاسخ به این سوال راحت است. ارائه محتوای کامل و تاثیرگذار به تمام مخاطبین.

این جمله بیان گر این است که اگر شما قصد تولید یک محتوای متنی را دارید، از ابزارهایی که محتوای الکترونیکی در اختیارتان قرار می دهد(نرم افزارها و سخت افزارهای رایانه ای) می بایست کمک بگیرید تا موضوع مورد نظر را به بهترین شکل ممکن به مخاطب منتقل کنید. سپس آن را به کمک راه های ارتباطی و  اشتراک گذاری ( اینترنت و شبکه های مجازی ) بدون هزینه های هنگفت به دست مخاطبانتان برسانید.

در اینجا دو مزیت محتوای الکترونیکی خود نمایی می کند.

  • کامل بودن : شما به کمک نرم افزارهای مخصوص تولید محتوای الکترونیکی می توانید از متن، صوت، تصویر و فیلم برای طراحی محتوای خود استفاده کنید. از جمله موارد استفاده از این محتوا می توان  به تدریس دروس مختلف اشاره کرد. معلم علومی را در نظر بگیرید که به دلیل امکانات محدود کلاس درس نمی تواند آزمایش کوه آتشفشان را انجام دهد. بهترین گزینه برای این معلم توانمند استفاده از رایانه و تولید یک محتوای الکترونیکی آموزشی است.
  • قابلیت انتشار در شبکه های مجازی: مقاله ای را در نظر بگیرید که در یک مجله ی معتبر به چاپ رسیده باشد. فکر میکنید چند درصد افراد کشور آن را مطالعه می کنند؟ طبق آخرین تحقیقات، ایرانیان در طول روز به طور متوسط تنها ۱۳ دقیقه مطالعه می کنند. حال بیایید نگاهی به آمار شبکه های اجتماعی بیاندازیم. جالب است بدانید ۵۳ درصد از افراد بالای ۱۵ سال در ایران، از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. مقایسه این اعداد و ارقام به خوبی نشانگر آن است که در صورت استفاده از محتوای الکترونیکی ، بازار عمده ای از مخاطبین انتظار شما را می کشند.

انواع محتوای الکترونیکی کدامند ؟

همانطور که تاکنون متوجه شده اید، محتوای الکترونیکی گستره ی وسیعی را شامل می شود و تقریبا می تواند همه چیز باشد!! اما محتوایی که هدف آن افزودن ارزش به مخاطب باشد می تواند در دسته های زیر طبقه بندی شود:

  • محتواهای الکترونیکی خبری : مانند تمام سایت ها و کانال های خبری و اطلاع رسانی در اینترنت و شبکه های مجازی. این نوع محتوا صرفا جنبه ی خبری دارد.
  • محتواهای الکترونیکی آموزشی : از مهمترین کاربرد های محتوای الکترونیکی ، امکان طراحی و تولید محتواهای آموزشی هست. مثال معلم علوم ر ابه یاد بیاورید. این نوع محتوا می تواند از ساده ترین ابزارها (استفاده از پاورپینت برای تدریس ) تا برنامه نویسی و طراحی های حرفه ای برای ایجاد آزمایشگاه مجازی شامل شود. همچنین بسیاری از شرکت ها و سازمان ها در کشور امروزه به تدریس کارکنان خود به صورت الکترونیکی و آنلاین روی آورده اند. این جنبه از محتوای الکترونیکی می تواند تاثیر به سزایی را در افزایش علم و دانش افراد جامعه ایفا کند.
  • محتوای الکترونیکی طنز : از جمله مهمترین محتواهای طنز، می توان به فیلم هایی که توسط اینفلوئنسرها در اینستاگرام منتشر می شود اشاره کرد. این فیلم ها به خوبی می توانند موضوعی مهم و آموزنده را از زبان طنز با مخاطبان در میان بگذارند.
  • محتواهای الکترونیکی عمومی و دانستنی : همانطور که از نامش پیداست مخاطبین این نوع از محتوا عام مردم هستند و سایت های مجله و دانستنی از جمله مثال های بارز این دسته از محتوای الکترونیکی محسوب می شوند.

بهترین راه برای جلوگیری از سرقت محتوای الکترونیکی چیست ؟

محتواهای الکترونیکی نیز مانند سایر روش های تولید محتوا ممکن است توسط افراد سودجو مورد سو استفاده قرار بگیرد. از جمله مهمترین نگرانی ها در این زمینه به محتواهای الکترونیکی صوتی و تصویری است. انتشار سریال ها و فیلم های ایرانی در سایت ها و شبکه های مجازی (که البته این روز ها با نظارت بیشتری کنترل می شود) یکی از این معضلات است. اگر به تولید محتوای الکترونیکی و انتشار آن در شبکه های مجازی فکر میکنید توصیه می کنیم از ابزارهایی همچون واترمارک، تصویر لوگوی کسب و کار خود، کدهای امنیتی و … برای محافظت از اثرتان استفاده کنید.

 

محتوای الکترونیکی چیست

آینده ی محتوای الکترونیکی چیست ؟

با توجه به تنوع گسترده ای که محتوای الکترونیکی دارد، مهمترین نکته ای که باید در نظر بگیرید، این نیست که چه نوع محتوایی تولید کنید، بلکه مهمترین مسئه اکنون نحوه ارائه آن به مخاطب است. با توجه به روند رو به رشد محبوبیت تلفن های هوشمند و تبلت ها و فراگیر شدن اینترنت و شبکه های مجازی، مخاطبین در حال حاضر علاوه بر کامپیوترهای خود، گزینه های متنوعی را پیش رو دارند که بتوانند محتوای مد نظرشان را تهیه کنند. بنابراین شما به عنوان یک سازنده محتوای الکترونیکی باید بهترین شیوه برای ارائه به مخاطبینتان را انتخاب کنید. این روش می تواند یک کتاب الکترونیکی، یک نرم افزار گوشی همراه، یک صفحه ی اینستاگرام و … باشد. بهترین انتخاب به نیاز مخاطب بستگی دارد.

چه ابزاری برای تولید محتوای الکترونیکی مورد نیاز است ؟

برای ساخت و تولید محتوای الکترونیکی با فرمت های مختلف نرم افزارهای متنوعی وجود دارد. از جمله این نرم افزارها می توان به ورد(محتوای متنی)، فتوشاپ(محتوای تصویری)، کمتزیا(محتوای ویدیویی)، ادوب آدیوشن( محتوای صوتی) اشاره کرد. نرم افزارهای بسیاری در این رابطه وجود دارند که تیم  آتیوا در مقاله ای جداگانه به بررسی برترین نرم افزارهای تولید محتوای الکترونیکی مورد استفاده پرداخته است.

در زمینه ی تولید محتوای الکترونیکی ، نباید نقش نرم افزارهای طراحی محتوای الکترونیکی تعاملی که بیشتر در زمینه آموزش استفاده می شوند را فراموش کنیم. نرم افزارهایی همچون Storyline ، Flippdf و … که محبوب ترین نرم افزارها در این زمینه هستند در سایت آتیوا به طور کامل آموزش داده شده اند . همچنین می توانید فایل های لایه باز استوری لاین را دانلود کرده و در پروژه های خود از آن ها استفاده کنید.

حالا که دریافتید “محتوای الکترونیکی چیست” ، تخصص خود را شناسایی کنید، مخاطبین خود را بیابید، نرم افزار مورد نیاز را نصب کنید و شروع به تولید محتوا نمایید. در نهایت، بستر مناسب انتشار را مشخص کنید تا بتوانید بدون محدودیت محتوای جذاب خود را به دست مخاطبینتان برسانید. تیم پشتیبانی آتیوا در این مسیر همواره همراه و پشتیبان شما است.

اگر در رابطه با طراحی محتوای الکترونیکی تجربه ای دارید پیشنهاد میکنیم در قسمت نظرات، با ما و سایر کاربران سایت در میان بگذارید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *